El projecte educatiu de Vedruna s’ha fet vida aquest dissabte 4 de març al matí al Global Camp. Prop de 1.300 persones han participat en aquesta mostra d’experiències educatives en ODS de les escoles Vedruna de Catalunya, celebrada al Recinte Firal El Sucre, de Vic. Infants i joves han estat els autèntics protagonistes de la jornada. Són els qui han exposat als seus companys, mestres, familiars, i a d’altres entitats col·laboradores, fins a 66 projectes educatius en l’àmbit dels Objectius de Desenvolupament Sostenible i de l’Agenda 2030.

Dos alumnes de les escoles Vedruna de Ripoll i Prats de la Carrera-Palafrugell, la Júlia i en Tomàs, han interpel·lat la consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya, Teresa Jordà, en la inauguració de l’acte. Li han preguntat pel seu desig i propòsit en relació al futur del planeta i dels joves: “La gent més jove ens feu obrir els ulls, és una clatellada”, els ha respost. Jordà s’ha mostrat crítica amb el model de creixement actual. Ha reconegut que “els adults no hem fet els deures” i que “tenim un planeta malalt”.

Amb tot, s’ha fet seu el lema del Global Camp: “Comprendre, empatitzar i actuar, aquesta és la clau”, ha dit. I hi ha afegit que “estem carregats d’oportunitats, hem de consumir diferent i produir diferent, no ens ha de fer por el verb decréixer”. Per això ha agraït la convocatòria del Global Camp, que ha descrit com a motiu “d’esperança”.

Projectes per a un futur millor

A la inauguració, i des de l’àmbit municipal, la regidora d’Educació de l’Ajuntament de Vic, Elisabet Franquesa, ha agraït “que el món educatiu sigui capaç de generar tot aquest contingut”. Ha parlat de la necessitat de donar suport al “talent” d’infants i joves.  “Avui presenteu projectes que desencadenaran un futur millor”, ha dit en referència als projectes ODS de les escoles Vedruna.

El director general de la Fundació Vedruna Catalunya Educació, Josep Closa, s’ha expressat en aquest mateix sentit. “Segur que sereu generacions preparades per canviar el món”. I ha compartit una premisa clau del responsable de Pedagogia i Innovació de la Fundació, Manel Salas, quan diu que “el sentit del projecte educatiu és fer que el projecte es faci vida”, tal com ha passat aquest dissabte a Vic.

A la inauguració també han assistit Arnau Queralt, director del Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de Catalunya (CADS) i Josep Arderiu, director dels Serveis Territorials a la Catalunya Central. La cantant i també mestra de l’escola Vedruna, Neus Mar, ha obert i clos l’acte amb una interpretació musical.

9 àmbits per a 70 experiències i 50 aliances

“Tots els projectes exposats al Global Camp comparteixen l’actuació des de l’aula pel bé comú”, explica Montse Jiménez, de l’equip ODS de les escoles Vedruna. A la mostra s’hi han vist una gran diversitat de propostes educatives i d’impacte social. Des de projectes d’inclusió, com el muntatge d’una cursa infantil adaptada, passant per iniciatives que treballen per la construcció d’un futur sostenible, com ara els horts hidropònics, o propostes vinculades a la roba i fast fashion, amb alumnes de 4t d’ESO que han muntat una cooperativa, o amb els que han fet una desfilada durant la mostra.

Alumnes, mestres i entitats han exposat una mirada conjunta a favor dels ODS des dels 66 projectes diferents, organitzats en 9 àmbits: emocions, oportunitat, cooperació, terra, aigua, vida, gènere, arrels i salut km 0. La mostra ha servit per compartir experiències reeixides que promouen nous hàbits i actituds de respecte i compromís amb l’entorn, més enllà de l’escola.

El cartell del programa ha inclòs també 4 tallers a l’espai de l’Auditori. Aquestes sessions han estat dedicades a la desinformació i verificació digital, amb la periodista Nereida Carrillo, de l’equip Learn to check; la indústria de la roba, amb Xavier Casas, director de l’associació Ecoinserció; la lectura del món des dels ODS, amb Vanesa Freixa, coeditora i autora de la revista Pantera (edicions Savanna Books) i la inclusivitat, amb l’equip de l’Associació Alt Ter.