Jesuïtes Gràcia – Col·legi Kostka ha estat escollida per participar en un programa pilot sobre l’educació menstrual a les escoles, una iniciativa que vol trencar el tabú de la menstruació i donar a conèixer els impactes ambientals, econòmics, socials i en la salut dels productes menstruals d’un sol ús als alumnes de 4t d’ESO.  El projecte s’emmarca dins la campanya “Nou Període”, que promou la Fundació Prevenció Residus i Consum (Rezero), membre de la xarxa Barcelona + Sostenible.

El mercat actual encara està dominat pel consum de productes d’un sol ús, fruit del profund desconeixement de la menstruació en general i dels productes reutilitzables en particular. Per aconseguir un veritable canvi de model, l’educació menstrual és una eina clau per canviar la manera sobre com es percep i es viu la menstruació. La responsable dels projectes mediambientals de Jesuïtes Gràcia, Laura Ceraldi, fa una crida a normalitzar l’educació menstrual a les escoles. “Ens trobem moltes vegades que dediquem classes i xerrades a parlar sobre la part fisiològica de la menstruació, però no fomentem el coneixement ni oferim recursos informatius per acompanyar i ajudar a entendre que la menstruació és un procés saludable i que es pot viure de manera més sostenible. Malauradament, moltes empreses s’apropien d’aquest buit educatiu a les escoles per comunicar i promoure missatges comercials a favor dels productes d’un sol ús”.

L’impacte mediambiental d’aquests productes és considerablement important. Són productes difícilment reciclables, generen tones de residus i la majoria d’ells contenen grans quantitats de plàstic en la seva composició. Per comprovar-ho i prendre consciència, els alumnes de 4t d’ESO del centre de Jesuïtes Educació,  han dedicat un taller per analitzar i conèixer la composició química d’aquests productes, fent ús de l’experimentació com a eina d’aprenentatge.

Moguts per l’acció de fer un món millor, l’escola ha volgut apostar per una formació que, segons Laura Ceraldi, “vol aconseguir despertar l’esperit crític del nostre alumnat, fent que s’interpel·lin i es facin preguntes sobre una temàtica que actualment segueix sent tabú i provoca estigma social. Tenim la sort de tenir un jovent amb ganes d’avançar i canviar les coses, per això empoderar-los oferint eines i recursos els farà ser conscients de la realitat en què vivim i podran decidir, triar el millor camí per construir una societat més sostenible”.

Jesuïtes Gràcia impulsa des de fa ja més de 16 anys iniciatives de conscienciació ecològica i mediambiental a través del seu projecte educatiu, Kostka verd, amb l’objectiu d’educar ciutadans i ciutadanes compromesos per un món sostenible.