Els espais d’aprenentatge globalitzat que estrenen enguany a l’escola FEP Sant Ramon són uns espais que pretenen tornar el protagonisme a l’alumnat, fent-lo responsable del seu propi aprenentatge. Uns espais on els nois i noies aprenen a pensar per ells i elles mateixes, a investigar i a aprendre dels seus errors i dels seus encerts.

Una metodologia que dona l’oportunitat al jovent d’escollir alguns aspectes que volen treballar i què els interessa i això fa que tot el que aprenen tingui un significat per a ells i elles molt més elevat. A més, és una manera d’abordar els continguts de forma globalitzada; és a dir, no fragmentada. Una nova manera de treballar que es basa en uns “imprescindibles”:

  • La globalització i la interdisciplinarietat: l’organització d’alguns continguts no és fragmentada ni per àrees.
  • L’aprenentatge significatiu: el que es fa a l’aula té relació directa amb l’entorn dels nois i noies, per això són bàsiques la transferència i l’aplicació en la seva vida, en el món real fora de l’aula (treball competencial).
  • L’alumne com a centre de l’aprenentatge, subjecte actiu; conscient d’allò que va aprenent i de com ho aprèn. L’alumne s’autoregula, adquireix autonomia; es respecten i es potencien els seus talents (intel·ligències múltiples). Aquest punt suposa un treball cooperatiu i inclusiu. El que importa és el procés, i no solament els resultats. El docent és el guia, mediador, engrescador, facilitador…
  • Es parteix d’un repte que es resol amb un producte després d’un treball de descoberta, d’experimentació, de cerca d’informació o d’investigació.

I és per això que des d’aquest curs l’alumnat de 1r cicle de l’ESO disposarà de 4h setmanals dedicades a aquests espais d’aprenentatge globalitzats i a 2n cicle en disposaran de 2h.

Per una banda, els de 1r cicle hi trobaran els ambients. Dilluns a la tarda, els nois i noies de 6è de primària i 1r i 2n d’ESO trobaran nou espais temàtics distribuïts per tota l’escola. Nou propostes per les on podran circular lliurement i on, de manera autònoma, podran decidir què, com i amb qui volen aprendre. A cada un dels espais trobaran elements, desencadenants i persones facilitadores que els acompanyaran en aquest procés de descoberta.

Es tracta d’una proposta viva que tot just han estrenat fa dues setmanes i que anirà modelant-se a mesura que avancin el curs. En aquesta primera edició els racons que l’alumnat pot trobar són d’esports, malabars, laboratori de ciències, arts escèniques, costura, jocs de taula, robòtica i steam, taller de tecnologia i arts plàstiques.

La  segona franja d’espais d’aprenentatge globalitzat, els projectes, els desenvolupen els quatre cursos de secundària. Es tracta d’una proposta de dues hores setmanals que es desenvolupa en grups reduïts i que abasta diverses disciplines de manera transversal i globalitzada.

  • 1r ESO.- El canvi (climàtic), La càpsula del temps i Misteris d’Egipte (escape room)
  • 2n ESO.- Projecte crash (física), Viatge en el temps, Clàssics d’ahir, avui
  • 3r ESO.- Projecte Kart, Els drets dels infants, Una passejada de Jane (el nostre barri)
  • 4t ESO.- Apadrina un sedentari, L’editorial necessària (català), Mesocosmos

Uns projectes vius que es van modelant i modificant a mesura que avancen sota la proposta de l’alumnat que investiga, proposa i aprèn.

Tot just sumen dos mesos de funcionament de les noves propostes i saben del cert que són propostes que s’aniran modificant per ajustar-les i per convertir-les en propostes riques i significatives. Però saben del cert que són propostes necessàries i motivadores que posen l’alumnat al centre.

Propostes que s’adapten a les noves generacions. Propostes que formen la nova ciutadania del futur i atenen a les seves necessitats. Propostes que més que mai demostren que, a l’escola FEP Sant Ramon, aprendre importa.