Una de les missions més difícils a l’aula d’anglès és que els alumnes facin l’esforç de parlar-lo dins l’aula. Molts alumnes es pregunten quina és la utilitat d’aquesta llengua si ells mai no la parlen fora de classe. Al grup de sisè de Primària de l’escola Salesians Sabadell han començat un projecte per tal de motivar l’ús de l’anglès a l’aula parlant amb una figura diferent a la del mestre i els companys i descobrint de manera vivencial per què és necessari aprendre la llengua anglesa avui dia. Es tracta del Mystery Skype.

Tots coneixem Skype, l’aplicació de Microsoft que permet fer videotrucades gratuïtes a qualsevol part del món. Mystery Skype és un de les porpostes que ofereix la pàgina web Skype in the classroom. Permet a mestres de tot el món contactar entre ells i acordar un dia i hora de trobada entre les dues aules. Un cop s’estableix la connexió Skype entre les dues classes s’inicia un joc on els alumnes, a través de preguntes de sí o no, han d’endevinar en quina ciutat del món es troba el grup amb el qual contacten. Un joc senzill però que aporta molts beneficis:

• Pensament crític.
  • Col·laboració i treball en equip.
  • Adquisició d’habilitats dins del camp de la geografia.
  • Raonament deductiu.
  • Consciència cultural.
  • Ús de l’anglès a l’aula com a eina indispensable per poder comunicar-nos entre ells i amb els companys d’un altre país.

Un cop presentada l’activitat al grup classe, hi ha molt treball a fer abans de contactar amb una altra escola. Han de quedar clares les normes i crear comissions de treball. Les tasques assignades als alumnes varien cada cop que hi ha connexió i  són: questioners (realitzen les preguntes davant de càmera), answerers (responen les preguntes que els facin), mappers (amb tables i atles, fan la recerca geogràfica i proposen noves preguntes per als questioners), lead thinker (ha de que mantenir el control i ordre dintre del centre d’operacions dels mappers, de recollir la informació obtinguda per aquests i fer una valoració al final de l’activitat sobre el seu treball), runner (s’encarrega de mantenir una comunicació fluida entre tots els integrants de l’activitat) i note takers (prenen nota a la pissarra per tal de no perdre cap informació).

La primera connexió va ser amb Hanoi, capital de Vietnam. Dues connexions van ser amb Rússia, una amb una classe de la ciutat d’Ivanovo i un altre amb el petit poble de Labytnagui, a la zona asiàtica de Sibèria. L’última connexió va ser amb Rustavi, una ciutat de Geòrgia. L’activitat està resultant realment satisfactòria, engrescadora i útil. Com la mestra del poblet de Rússia explicava, els seus alumnes es sentien apartats del món i aquesta activitat els ha permès sentir-se importants, amb un munt de coses a oferir a la vegada que han despertat una curiositat per descobrir noves cultures.

Participant a Mystery Skype, compartint la informació, el seu dia a dia amb els altres, els alumnes descobreixen noves perspectives, aprenen a treballar d’una manera diferent on ells han de tirar del carro, parlant la llengua anglesa amb més confiança i, en definitiva, donar una passa més en el seu aprenentatge de la llengua i del món que ens envolta.

“Tenim clar que continuarem contactant amb més grups i descobrint noves cultures. Quines? No ho sabem. És un misteri”.